.
Rokok itu HARAM.
Sunday, 27 January 2013 | 8:59 pm | 0 comments

Kepada Kaum Adam dan Kaum Hawa :)

Zaman sekarang ni pelikkan? Lelaki dan perempuan? Sama-sama hisap rokok kan? Orang kata "biasalah akhir zaman" Memang pun. Rokok tu bahaya wahai kawan-kawan dan sahabat. Tak perlulah kot saya beritahu akibat merokok. Semua orang dah pandai lagi-lagi bab-bab macam ni. Betul tak? ^^

Jom tengok dialog ni :

Suatu hari disebuah kedai runcit....
Lelaki : Hai, rokok ada?Cashier : Ada. Nak rokok apa?Lelaki : Winston merah ada?Cashier : Dah habis…Lelaki : Ermm.. bagi Dunhill merah je la.Cashier : Ada Nak perisa apa?Lelaki : Hah? dah ada perisa? Perisa apa?Cashier : Ada..perisa paru-paru, kerongkong, bibir, kaki, and perisa bayi pun ada..nak yang mana? (sambil menunjukkkan gambar pada kotak rokok tersebut)


Kenapa Islam Haramkan Rokok ?


1. Rokok menjejaskan akal (mental)
2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal
3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain.
4. Rokok membahayakan keturunan
5. Rokok mengganggu manusia lain.
6. Rokok menimbulkan akhlak buruk
7. Rokok mensia-siakan waktu hidup
8. Rokok bercanggah dengan maruah Islam
9. Rokok membazirkan harta (wang)
10.Rokok mengandungi dadah (nikotin dan arak)

Haaa, Rokok tu memang haram sebab hanya disebabkan seorang perokok dia boleh menjejaskan kesihatan orang sekeliling yang menghidu asap rokok. Sedangkan Islam melarang kita berlaku zalim kepada orang lain.

P/S: Sayangilah diri anda. Rokok tu HARAM. Sebab boleh menjejaskan kesihatan. Cakap Tak Nak kepada rokok.

Sincerely, HnshAsri.


Semoga.Perkongsian.Ini.Memberi.Manfaat.Kepada.Kita.Semua.♥.


Bakal Jenazah ●
✿ JIka kita ingin mengubah kehidupan kita esok hari tentukan fikiran dan emosi kita berbeza pada hari ini. ✿
سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ


Navi ▼

About Affies Entries

Sharing Is Caring ▼
♥ Your 's IP ADDRESS

Followers ❤


SYUKRAN ♥
Template by : AinaAina
Background and Cursor by :
Header and Other by :
Full Editor :
Best View :

+Follow | Dashboard